Jobannoncer for læger- Stop med at skrive det samme som alle andre…

– FÅ DE BEDSTE RÅD TIL AT SKRIVE JOBANNONCER DER VIRKER

af Anne Echwald Sevel, indehaver af Rekrutteringskommunikation.dk

Generelt er jobannoncen det værktøj, flest arbejdspladser bruger som grundlag for deres rekruttering. Men har du tænkt på, hvor stor en betydning, det du skriver i jobannoncen, har for hvilke kandidater, der søger hos dig? Få de bedste råd til at skrive jobannoncer der virker.

Det her er jeres største problem

Jeg har arbejdet med jobannoncer i mere end 15 år. Og har undervist i den gode jobannonce i på sygehuse og i kommuner over hele landet lige så længe.

Det betyder, at jeg har set et hav af jobannoncer målrettet læger, sygeplejersker, bioanalytikere, lægesekretærer, osv. 

Og det største problem med de jobannoncer er, at langt de fleste ligner hinanden til forveksling. Men hvis 2 læger sidder overfor hinanden og fortæller om hverdagen i deres afdeling, så vil jeg få 2 forskellige historier. 

Men det kommunikerer vi ikke. Vi putter i stedet vores budskaber ind i nogle fortærskede jobannoncer-termer og forventer, at læseren kan læse mellem linjerne og forstå alle mellemregningerne. 

Du skriver til mennesker i en travl hverdag: Gør det nemt!

Når du skriver din jobannonce, skriver du sikkert til en person, der er i et godt job. Alligevel holder de øje med hvad, der sker, og de kan godt lokkes. 

De læser også jobannoncen på mobiltelefonen, og så kræver det altså noget at fange og fastholde opmærksomheden, så læseren ikke pludselig hopper over på Instagram i stedet for at læse din jobannonce. 

Men det er ikke desto mindre det, du skal gøre. Du skal fange kandidaternes opmærksomhed og skrive en fortælling, der er relevant for dem. 

Få mine 4 bedste råd (og alt det indimellem) 

  1. SKRIV I ET HVERDAGSSPROG OG BRUG EKSMPLER 
  • Eksempler er guld i jobannoncer. Er der uddannelsesmuligheder? Er der indflydelse på arbejdstiden? Beskriv konkret hvordan. 
  • Skriv praksisnært og lige ud af posen. Det er det, jeg oftest hører, kandidater inden for sundhedsområdet efterspørge. Skriv som du ville sige det, i stedet for at formulere lange tunge sætninger. Husk vi læser annoncen på mobilen. 
  1. SKRIV EN APPETIZER, DER FÅR LÆSEREN PÅ KROGEN
  • Start med en overskrift og en appetizer, der fortæller, HVORFOR jeg skulle søge netop dette job. 
  • Vær konkret på, hvad PRÆCIST, I kan tilbyde (glem, hvad det er de andre er gode til, men fokusér på det, I kan) 
  • HUSK! Og husk jeg søger ikke fordi jeg er empatisk, skarp eller dygtig. Eller fordi, jeres nuværende medarbejder er stoppet. Nej, det gør jeg, fordi jeg kan få et job hos jer, som kan give mig noget af det, jeg måske mangler i dag eller som udvikler mig. 
  1. FORTÆL OM ONBOARDING/INTRO 
  • Skal I have nyuddannede? Og har I et godt introforløb? Så fortæl om det som noget af det allerførste. Og kom med eksempler.
  1. GIV ET BILLEDE AF HVERDAGEN 

Alle undersøgelser om jobannoncen, viser, at det er jobindholdet, vi helst vil læse om. Men det er tit det, der mangler at blive beskrevet, når vi skriver jobannoncer til sundhedsjob. Mange tænker, at det er jo givet. Det ved man godt. Men HUSK! Hverdagen, den rolle man får, patientsammensætning, samarbejdet er forskelligt fra afdeling til afdeling. Så skriv det. 

  • Fortæl om kort afdelingen men skriv det, som er vigtigt for kandidaterne, og ikke det DU har behov for at fortælle 
  • Beskriv en typisk hverdag – men skriv den i ”DU”-form og ikke ”VI” 

Klik her og få flere gode råd til jobannoncen.

Se også, hvad jeg kan hjælpe med, hvis du vil have eksperthjælp til jeres jobopslag. 

Med venlig hilsen

Anne Echwald Sevel
Indehaver
M: 2086 3252

E-mail: anne@rekrutteringskommunikation.dk

Web: www.rekrutteringskommunikation.dk

LinkedIn: Følg Rekrutteringskommunikation.dk på LinkedIn

gode råd til at skrive jobannoncer

Rekruttering af læger -trends og tips