5 ting, du skal undgå når du sætter din praksis til salg.
Det kan være en lang og stressende proces at sælge sin praksis. Det er jo ofte ikke bare mursten, men relationer der skal gives videre. Så det skal gøres ordentligt og i et tempo der passer dig – hurtigt om nødvendigt, og langsomt hvis hjertet skal med. Her kan du læse om fem fejl du skal undgå ved praksissalg.
nytlægejob.dk ser vi mange annoncer hvert år. Og der er fem hyppige “fejl” i annonceringen vi vil anbefale dig at styre udenom, hvis du vil have opmærksomhed på opslaget.
Du skal sælge din praksis ligesom du vil sælge dit hus: Med flere gode annoncer og professionelle billeder
1.
Fejl: Kedelig overskrift
Kur: Fortæl lige præcist hvad der gør jeres praksis god.
Sammenlign overskriften “Kompagniskabspraksis i Bergkøbing sælges” med den lidt mere sprælske “Bliv læge i en veldrevet praksis med gode arbejdsforhold – Bjergkøbing“.
Det virker måske ikke som den store forskel, men overskriften er den del af annoncen der ses af allerflest, og som skal give folk lyst til at klikke videre. Så den må meget gerne indeholde en antydning af hvad der er bedst: en hyggelig hverdag, 4-dages arbejdsuge, god indtjening er bare eksempler.
2.
Fejl: Kun brug af begrænset annoncering
Kur: Sæt en annonce på flere stede- så mange som muligt faktisk
Hvis du skulle sælge dit hus, ville du så nøjes med at sætte et opslag på Facebook og håbe på det bedste ? Nej, næppe, men det er alligevel en af de hyppigste fejltagelser.
En potentiel køber vil ofte skulle se annonce/opslaget mange steder, før han/hun klikker på annoncen, og kontakter dig.
De fleste af os har det jo på samme måde, når vi skal tage en stor købsbeslutning: Det er ikke nok at se en annonce for en ny bil en enkelt gang – men gang nummer fem trykker du måske på annoncen.
Online steder du kan sætte din praksis: nytlægejob.dk, praksisbørsen, Facebookgruppen Lægejobs i Almen praksis og lægevagt samt en del af de advokater, der har speciale i praksishandel.
3.
Fejl: Billederne af praksis domineres af tomme stole og borde
Kur: Brug tid på ordentlige billeder.
Igen, tag de samme briller på, som hvis du skulle sælge dit hus. Ofte er der i annoncer for praksis et billede af en stol og måske receptionen. Ikke så inspirerende, vel….
Det er måske dit livs investering du sælger, og måske vil det være ok at bruge penge på at hyre en fotograf og få professionelle, indbydende billeder?
4.
Fejl: Kort tekst
Kur: Fortæl med dine egne ord mere om historien bag praksis og området
Ok, så du kan godt li’ fakta og har derfor skrevet en tekst på 4-6 linjer om størrelsen af praksis, hvor meget persoanle osv. Og det er jo faktuelt korrekt, men sælger ikke rigtigt din praksis.
Hvis annoncen skal skilles sig ud fra mængden, så overvej at fortælle HISTORIEN bag praksis, eller bag det lokalsamfund den ligger i… eller måske om nogle af de værdier du har lagt vægt på i dit lægeliv.
Eksempler:
“Praksis blev startet for 15 år siden. Dengang var Søndre Snørelse en helt anden by, hvor der var nedlagte butikker og en lukningstruet skole. Siden har den lokale beboerforening vendt udviklingen… osv”
“Patientgruppen er broget, og hvis du vil gøre en indsats for svagt stillede i samfundet kan du løfte en opgave her. Mange er kommet i klinikken gennem generationer, og der er aldrig en kedelig dag… osv.”
5.
Fejl: Indtjeningen nævnes ikke
Råd: Nævn indtjeningen i kvalitative termer.
Mange opslag nævner ikke indtjening eller økonomi. Men selvfølgelig betyder det noget, og vi kan se at opslag der nævner indtjening generelt har flere visninger.
Det er forbundet med en vis grad af diskretion, hvad de økonomiske forhold er i din praksis. Men du kan stadigvæk godt nævne det i kvalitative termer.
Fx. “Veldrevet økonomisk”, “lejede lokaler til en favorabel husleje”, “der har været fokus på optimering af driften” osv.
Tak for opmærksomheden på fem fejl du skal undgå ved praksissalg/praksishandel.
Læs også PLO’s guide til praksishandel