Effekt af rehabilitering på kognitive funktioner ved Alzheimers

Dette er en AI-opsummering af abstractet til “Impact of combined special education and occupational therapy intervention on cognitive functions in Alzheimer’s patients” publiceret i Sci Rep.

Studiet undersøgte effekten af kombineret specialundervisning og beskæftigelsesterapi på kognitive funktioner hos Alzheimer-patienter. Efter seks måneder blev ændringer målt ved hjælp af Addenbrooke’s Cognitive Examination (ACE-R) sammenlignet med en kontrolgruppe, der modtog standardbehandling. En kontrolleeret eksperiment med tilfældig tildeling til forsøgs- og kontrolgrupper blev udført, og den eksperimentelle gruppe viste signifikant forbedring i ACE-R-score sammenlignet med kontrolgruppen. Resultaterne blev publiceret i Sci Rep.

Studiets metode involverede tre ugentlige interventioner af 45-50 minutter over otte måneder i 2021. Cognitive funktioner blev løbende vurderet ved hjælp af ACE-R. Den eksperimentelle gruppe viste en signifikant forbedring i ACE-R-score, mens kontrolgruppen viste en tilbagegang i score. Statistisk analyse bekræftede signifikante forskelle mellem grupperne ved både mellemværende og endelige vurderinger.

#AlzheimerDisease #CognitiveFunction #OccupationalTherapy #SpecialEducation.

Læs orginal abstract og artikel via Pubmed

*Disclaimer: AI baseret tekst, der har taget udgangspunkt i artiklen abstract. Teksten er derfor ikke egnet til at danne grundlag for fx. kliniske beslutninger. Tanken er snarere at give læseren lyst til at gå til kilde-teksten, og blive klogere.

Forskningsnyt