Does mentoring new peer reviewers improve review quality? A randomized trial
Et nyt studie publiceret i BMC Medical Education har undersøgt effekten af skræddersyet mentorordning for nye peer reviewere i tidsskrifter. Peer review-processen er en hjørnesten i videnskabelig publicering, men kvaliteten af review kan variere betydeligt.
Studiet, der blev gennemført som et randomiseret kontrolleret forsøg fra 2006 til 2010, involverede 46 nye reviewerere ved tidsskriftet Annals of Emergency Medicine. Deltagerne blev inddelt i to grupper: en kontrolgruppe, der fulgte standardprocedurer, og en interventionsgruppe, der modtog mentorstøtte fra erfarne reviewerere.
Vigtige fund inkluderede:
- Ingen signifikant forbedring i kvalitetspoint for de nyrekrutterede peer reviewere i interventionsgruppen sammenlignet med kontrolgruppen.
- Mean score for de første tre anmeldelser var 3,5 for mentees og 3,4 for kontrolgruppen på en skala fra 1 til 5.
- Der var ingen forskel i ændringstendensen af anmeldelseskvalitet over tid mellem de to grupper.
Studiet konkluderer, at en mentors interventionsmodel ikke har forbedret anmeldelseskvaliteten markant.
Akutmedicin
Læs orginal abstract og artikel via Pubmed
Obs: AI-genereret opsummering. Gå til kildeteksten og bliv klogere.